مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» قیمت تیرآهن - فرآیند تولید تیرآهن

قیمت تیرآهن - فرآیند تولید تیرآهن

آشنایی با تیرآهن معمولی (IPE) و مشخصات فنی آن


استفاده از فولاد در حال حاضر در اجرای سازه های اسکلت فلزی به دلیل استحکام بالای فولاد در کشش و فشار اعمال شده به سازه صورت می گیرد. تیرآهن نیز از جمله مقاطع پرکاربرد و مهمترین نوع پروفیل های ساختمانی در ساخت و ساز است که انواع متعددی نیز دارد.



فرآیند تولید تیرآهن

در ابتدا شمش ها را توسط یک جک هیدرولیکی در ردیف های مشخص به داخل کوره ها هدایت می کنند و کوره را در دمای 1100 درجه سانتی گراد جهت نورد آماده می کنند. سپس شمش های پخته شده روی رول ها قرار می گیرند و به طرف مرحله رافینگ هدایت می شوند. مرحله رافینگ در سه مرحله از قطر شمش ها کاسته و به طول آن می افزاید و بعد از مرحله رافینگ (استندها) قفسه های نورد قرار دارند که این مرحله متشکل از 10 تا 18 استند با کالیبر مشخص می باشد مرحله آخر نورد قسمت قیچی متراژ جهت برش محصولات تولید شده در طول های مشخص بکار برده می شود سپس محصولات تولیدی در زیر گیوتین های بسته بندی به طول 12 متری طبق استاندارد برش داده می شوند.


 


روش‌های برش تیرآهن

برش تیرآهن به دو روش صورت می گیرد که عبارتند از:




1-برش به روش کوپال

این روش توسط دستگاه قطع کن سنگین صورت می‌گیرد که مجهز به برش گیوتین است که انواع پروفیل های فولادی را در امتداد خط منکسر قطع می‌نماید




2-برش به روش برنول

برش به وسیله‌ی لوله‌ی برنول صورت می‌گیرد که شعله‌ی بنفش رنگی که از گاز استیلِن و اکسیژن تولید شده را منتشر می‌نماید. این نوع برش تحت عنوان هوابرش نیز نامیده می شود.


 


لیست انواع تیرآهن

تیرآهن ها دارای انواع مختلف و با مشخصات هندسی و کاربری متفاوتی می باشد که عبارتند از:


 


1-تیرآهن معمولی (IPE)

تیرآهن معمولی (I Profile European) یا تیرآهن بال نیم پهن با سطح مقطع I شکل در ایران کاربرد زیادی دارد. این تیرآهن طبق استاندارد اروپا تولید می‌شود. مشخصات تیرآهن معمولی، ثابت بودن ضخامت بال است. انواع سایز تیرآهن معمولی در کارخانجات با ارتفاع مقطع 80 تا 600 میلیمتر تولید می شود. این تیرآهن محصولی از نورد گرم فولاد با مقطع عرضی معين كه از قسمت ميانی به نام جان و دو لبه موازی به نام بال تشكيل شده است‌.




2-تیرآهن نرمال (INP)

تیرآهن نرمال (I Normal Profile) با سطح مقطع I شکل که ضخامت بال آن با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کاهش می یابد و تفاوت اصلی آن با تیرآهن معمولی در ضخامت بال است. مشخصه این تیرآهن طبق استاندارد کارخانجات روسیه و چین می باشد. تیرآهن نرمال در کارخانجات با ارتفاع مقطع 80 تا 600 میلیمتر تولید می شود.


کاربرد تیرآهن نرمال در چند سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است که این امر به دلیل عملکرد سازه ای بهتر تیرآهن معمولی (IPE) نسبت به تیرآهن نرمال و همچنین تولید انبوه تیرآهن معمولی در کشور و کاهش خروج ارز از کشور می باشد.




3-تیرآهن بال پهن (IPB)

تیرآهن IPB (I Profile Broad) یا هاش (H) یا تیرآهن های عریض که در آنها طول بال ها نسبت به تیرآهن IPE افزایش یافته و تیر آهن بال پهن نامیده می شوند. تیرآهن هاش در کارخانجات با ارتفاع مقطع 100 تا 1000 میلیمتر تولید می شود. تحمل تیرآهن بال پهن تک نسبت به تیرآهن معمولی تک در برابر اعمال بارهای وارد بیشتر است.




کاربرد تیرآهن معمولی (IPE)

1-ساخت تیر به صورت تک و دوبل به عنوان تیر اصلی برای اتصال به ستون و تیر فرعی برای اتصال به تیرهای اصلی


2-ساخت ستون ها


3-ساخت اعضای خرپاها


4-ساخت نعل درگاه ها


5-پوشش سقف ها به صورت تیرهای فرعی و اصلی (پل یا شاهتیر)


6-ساخت پل های لانه زنبوری


7-اتصال دو تیر عرضی در سقف یا خرپای سقف به عنوان تیر کلاف


منبع : https://www.asroon.ir/products/detail/تیرآهن-معمولی--IPE-/107/view/

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده